Στο πλαίσιο του μαθήματος Πολιτική Παιδεία στην Α’ τάξη και του μαθήματος «Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ» στη Β’ και Γ’ τάξη, καθώς και του θεματικού κύκλου «Δράσεις Ενεργού Πολίτη», επιλέξαμε να ασχοληθούμε με ένα θέμα που αφορά άμεσα όλους μας: το «Νερό, Ένα κοινωνικό αγαθό»
Η επιλογή του συγκεκριμένου θέματος δεν ήταν τυχαία. Το νερό αποτελεί βασική προϋπόθεση για τη ζωή, ένα πολύτιμο αγαθό που όμως δεν είναι δεδομένο. Η πρόσβαση σε καθαρό και ασφαλές νερό είναι θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα, ενώ η διαχείρισή του αποτελεί ζήτημα κοινωνικό, πολιτικό, περιβαλλοντικό και τεχνολογικό.
Μέσα από την ενασχόλησή μας με το θέμα, στοχεύσαμε:
-
στην κατανόηση της σημασίας του νερού ως κοινωνικού αγαθού,
-
στην ευαισθητοποίηση για ζητήματα που σχετίζονται με την προστασία και την ορθή διαχείρισή του,
-
στην ανάπτυξη δεξιοτήτων ψηφιακού γραμματισμού και συνεργασίας μέσω της χρήσης των Τ.Π.Ε.,
-
και στην καλλιέργεια της ενεργούς συμμετοχής σε θέματα που αφορούν το κοινό καλό.
Το νερό, ως φυσικός πόρος που επηρεάζει την καθημερινότητα, την υγεία, την οικονομία και το περιβάλλον, αποτελεί ένα επίκαιρο και ουσιαστικό θέμα που προσφέρεται για διαθεματική προσέγγιση και δημιουργική δράση. Μέσα από τις δράσεις μας επιχειρούμε να συμβάλουμε στη διαμόρφωση υπεύθυνων και ενημερωμένων πολιτών.
Τάξη Α΄
Σύνδεση με γνωστικό αντικείμενο: Πολιτική Παιδεία
Τμήμα Α1 -Διδάσκουσα: Γκόλνα Χριστίνα ΠΕ02
Τμήμα Α2 -Διδάσκουσα: Γκόλνα Χριστίνα ΠΕ02
Τμήμα Α3 -Διδάσκουσα: Ηλιάδου Μάρθα ΠΕ02
Τμήμα Α4-Διδάσκουσα:Βαγδακλή Σοφία ΠΕ02
Τίτλος Δράσης: «Νερό, Ένα κοινωνικό αγαθό»
Θεματική Ενότητα:6 Καθαρό νερό και αποχέτευση
Τάξη Β
Σύνδεση με γνωστικό αντικείμενο: «Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ»
Διδάσκουσα: Δράγου Ευαγγελία ΠΕ86
Τίτλος Δράσης: «Νερό, Ένα κοινωνικό αγαθό»
Θεματική Ενότητα:6 Καθαρό νερό και αποχέτευση
Τάξη Γ
Σύνδεση με γνωστικό αντικείμενο: «Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ»
Διδάσκουσα: Δράγου Ευαγγελία ΠΕ86
Τίτλος Δράσης: «Νερό, Ένα κοινωνικό αγαθό»
Θεματική Ενότητα:6 Καθαρό νερό και αποχέτευση
Θεωρητική προσέγγιση
Η πρώτη φάση του προγράμματος περιλάμβανε θεωρητική προσέγγιση και δημιουργικές συζητήσεις μέσα στην τάξη. Συζήτηση με τους μαθητές για τα προβλήματα σε τοπικό, εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο σχετικά με το νερό (λειψυδρία, μόλυνση κτλ), προβολή ενημερωτικών βίντεο (Νερό, το αίμα της γης, Νερό πηγή ζωής, Ακαδημίες νερού).
Σχεδιασμός
Οι μαθητές συναποφασίζουν τους στόχους των δράσεων, τις ημερομηνίες υλοποίησης, την πρόσκληση ειδικών, την επικοινωνία με τοπικούς φορείς, τη συλλογή υλικού, τη δημιουργία αφίσας, εντύπων και σχεδιάζουν τη στρατηγική και τον λεπτομερή προγραμματισμό.
Απολογισμός – Τι κερδίσαμε
Το πρόγραμμα αποτέλεσε μια ολοκληρωμένη εμπειρία μάθησης. Μέσα από την ενασχόλησή μας με το θέμα «Το νερό ως κοινωνικό αγαθό», οι μαθητές κατανόησαν ότι το νερό δεν είναι απλώς ένας φυσικός πόρος, αλλά ένα θεμελιώδες δικαίωμα που πρέπει να προστατεύεται και να διατίθεται ισότιμα σε όλους.
Η γνώση που αποκτήθηκε, τόσο από την Πολιτική Παιδεία όσο και από την ερευνητική και τεχνολογική προσέγγιση, βοήθησε τους μαθητές να αντιληφθούν τη σημασία της ενεργού συμμετοχής σε ζητήματα που αφορούν το περιβάλλον και την κοινωνία μας.
Ως μαθητές και αυριανοί πολίτες, ανέπτυξαν υπευθυνότητα ως μελλοντικοί πολίτες, αναγνώρισαν την ευθύνη να συμβάλλουμε στη βιώσιμη διαχείριση των φυσικών πόρων, να ενημερωνόμαστε, να ευαισθητοποιούμε και να δρούμε. Το νερό δεν είναι εμπόρευμα· είναι ζωή, είναι κοινό καλό, και οφείλουμε να το προστατεύσουμε για εμάς και τις επόμενες γενιές.
- Στόχος μας είναι να συνεχίσουμε με αντίστοιχες δραστηριότητες που ενισχύουν τη γνώση, την ευαισθητοποίηση και την κοινωνική υπευθυνότητα των μαθητών μας.